WebGL + Three.js – העתיד של 3D ב-web

WebGL + Three.js – העתיד של 3D ב-web

אסף כ"ץ
12.04.2023

תעשיית התלת מימד פורחת והביקוש לחוויות תלת מימד גבוה מאי פעם. אנחנו רואים שימוש ב3D כבר שנים בעולם משחקי הוידאו וההדמיות, ובתחום ההולך ומתפתח של VR (מציאות מדומה) ו-AR (מציאות רבודה). עם זאת, תהליך יצירת חוויות אינטראקטיביות תלת-ממדיות היה דיי מורכב ודרש מיומנויות, חומרות ותוכנות מיוחדות.

אבל כל זה הולך ומשתנה, תודות לעובדה שהיום ניתן להכניס תכני 3D לפלטפורמה שזמינה אצל כולנו במחשב או בנייד – הדפדפן, וכל זאת בקלות יחסית וללא התקנה של תוכנות או תוספים נוספים. הדבר אפשרי תודות לטכנולוגית JavaScript בשם WebGL, שקיימת כבר זמן מה אך הופכת ליותר ויותר פופולארית ועוצמתית בשנים האחרונות, ותודות לספריות JS חדשות כמו Three.js שמאפשרות שימוש אינטואיטיבי בה.

ככל הנראה לא רחוק היום שבו מפתחי JS שיכולים ליצור חוויות 3D אינטראקטיביות יהיו מבוקשים מאוד.

בפוסט הבא אדבר על WebGL ו-three.js, למה הם העתיד של התלת-ממד וכיצד הוא משנה את הנרטיב של פיתוח תלת-ממד.

אז מה זה בעצם WebGL?

WebGL (קיצור של Web Graphics Library), הוא ממשק API של JavaScript המאפשר יצירת תוכן 3D בעל ביצועים גבוהים בדפדפני אינטרנט מודרניים, כשהקטע המגניב שבו הוא שאין צורך בהתקנה של תוכנות או תוספים נוספים. WebGL מאפשר לנו ליצור סביבות תלת מימד סוחפות, משחקים, סימולציות ויישומים עשירים ויזואלית אחרים שיכולים לפעול על מגוון רחב של מכשירים, ממחשבים שולחניים ועד טלפוינים ניידים. WebGL נתמך על ידי רוב דפדפני האינטרנט המודרניים, כולל Google Chrome, Firefox, Safari ו-Microsoft Edge. כדי לבצע את עבודת החישוב האדירה הנדרשת כדי להשיג עיבוד מהיר ואנימציה חלקה WebGl משתמש במעבד הגרפי (GPU) של מכשיר המשתמש, וכתוצאה מכך ניתן לייצר סצנות תלת מימד מורכבות וחוויות אינטראקטיביות שפעם היו אפשריות רק עם קונסולות משחקים ייעודיות ויישומי שולחן עבודה. עם הפופולריות הגוברת והאימוץ ההולך וגובר על ידי מפתחים, WebGL עומדת להפוך לאחד הכלים המובילים להדמיות מבוססות אינטרנט, סימולציות מדעיות ויישומי AR ו-VR.

יחד עם זאת, עבודה ישירה מול הAPI של WebGL יכולה ליהיות מתסכלת, היות והAPI לא מאוד ידידותי ואינטואיטיבי למתכנת הממוצע. בדיוק בשביל כך קיימת Three.js!

WebGL יחד עם Three.js – שילוב מנצח

Three.js היא ספריית קוד פתוח הבנויה על גבי WebGL ומספקת API פשוט לעבודה איתו. הספריה קלה יחסית ללימוד ואינטואיטיבית, ומתאימה לכל מי שיש לו ידע בסיסי ב-.JavaScript יתרה מכך, יש לה ספרייה ענקית של תיעוד ומדריכים מקוונים, מה שמקל על השימוש גם למתחילים. ישנם גם מפתחים רבים שתורמים לספריית three.js דרך GitHub, מספקים תמיכה ומוודאים שהיא מעודכנת. Three.js תומכת במגוון רחב של תכונות, כולל צורות גיאומטריים, חומרים, טקסטורות, תאורה ומצלמות. היא כוללת גם אפקטים של פוסט פרוססינג, כמו עומק שדה וטשטוש תנועה, שיכולים לשדרג את החוויה התלת מימדית.

לסיכום, תלת מימד אינטראקטיבי הוא ככל הנראה העתיד של פיתוח אתרים בהא הידעה. ככל שהרשת מתפתחת, המשתמשים מצפים לחוויות אינטראקטיביות וסוחפות יותר. בנוסף, ההתקדמות בטכנולוגיה כמו VR (מציאות מדומה) ו-AR (מציאות רבודה) הופכות את חוויות התלת-ממד לרלוונטיות עוד יותר. יתרה מכך, חוויות 3D אינטראקטיביות הופכות חשובות יותר בתחומים כמו מסחר אלקטרוני, הנדסה וחינוך. הם מאפשרים למשתמשים ליצור אינטראקציה עם מוצרים, לדמיין נתונים וללמוד בצורה מרתקת יותר. לכן, מפתחים שיכולים ליצור חוויות 3D אינטראקטיביות יהיו מבוקשים מאוד בעתיד.

למי שלא מכיר – ההירו בעמוד הבית שלנו נבנה (ודי בקלות!) עם Three.js https://www.thew4.co/

הנה 2 אתרים שממש אהבתי שמשתמשים בThree.js: https://www.pola.co.jp/wecaremore/mothersday/ https://bruno-simon.com/

וזה האתר של Three.js, שבעמוד הבית שלו ישנו showcase מרשים בהחלט של אתרים שנבנו עם הAPI https://threejs.org/

שאלות? מוזמנים לשאול אותי שאלות דרך הלינקדאין שלי, או פה בטופס:








    * שדות חובה


    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.