רבותיי ההיסטוריה (של האנימציה ברשת) – חוזרת, בערך…

רבותיי ההיסטוריה (של האנימציה ברשת) – חוזרת, בערך…

אסף כ"ץ
27.07.2023

כל מי שעבד אי פעם בארגון גדול מספיק שנים מכיר את תופעת "ההיסטוריה המעגלית, שזה מושג שהמצאנו לגמרי לבד, לכן גם נסביר אותו.

זה אומר שתהליכי שינוי מחזירים את המצב לאותה נקודה.

נניח – יש מפתחים שעושים הכל, ואז מחליטים שחייבים התמחות נפרדת ב-front וב-back ואז מסתכלים מהצד ואומרים – חבל שאין מישהו שיודע גם וגם… כאילו, היינו שם הרגע, אז ממציאים את המפתח full stack, שלפני כמה שנים קראו לו פשוט מפתח…

תהליך כזה של היסטוריה מעגלית קורה לנו ממש מול העיניים גם בתחום האנימציה בweb. לא מאמינים? תלכו איתנו צעד צעד:בהתחלה, בתקופה האבן של האינטרנט, הייתה התלהבות מ…animated gif (אגיף בקיצור)! "איזה יופי! זה כמו תמונה, אבל זה זז…" האגיף כיכב ברשת כמעט עשור! (לא להאמין הא?) עד שהפך לחדשות של אתמול כאשר פורמט הפלאש (Flash) פרץ לחיינו .

את הפלאש, לא פיתחה אדובי, כמו שנהוג לחשוב (מה לעשות, ההיסטוריה נכתבת על ידי העשירים), אלא חברה קטנה בשם מקרומדיה. הסיבה שלא שמעתם על מקרומדיה היא שאדובי התלהבו מהפורמט שתפס תאוצה והחליטו לבלוע… סליחה, לרכוש את מקרומדיה, ולהפוך את פלאש למזוהה עם אדובי. זו כבר הייתה בשורה אמיתית לאנימציה ברשת. כמעט הכל התבסס על פלאש, ממשחקים, דרך נגני הוידאו (כל יוטיוב!) וכמובן גם אנימציה. הקסם האמיתי של הפלאש היה שגם בלי לדעת קוד ותכנות היה אפשר ליצור אנימציות ולעצב אתר חוויתי, דינמי וממש, אבל ממש – מגניב (זה היה פעם, ככה דיברו…). המפתחים ה"טהורים" אלה שראו את העולם בשורות קוד, לא אהבו את הפלאש, כי אחרי הקימפול נוצר קובץ סגור שאי אפשר לגעת בו. אבל כל מי שרצה להציע לצד הפיתוח גם עיצוב וחוויה – חי פלאש.

ואז הגיע האייפון… לאפל הייתה בעיה עם פלאש. הסיבה הרשמית הייתה סיבות של אבטחה וביצועים כי האייפון הראשון לא היה בדיוק מפלצת של יכולות עיבוד, אבל בואו, אם יש אפשרות להיכנס בענקית טכנולוגיה אחרת, אדובי במקרה הזה – אז למה לפספס הזדמנות לאיזה קרב טוב? אפל הובילה במו ידיה לדעיכת הפורמט, שלחה אינספור מפתחים שזו הייתה המומחיות שלהם חזרה לבית הספר ודי ייבשה את הרשת מאנימציות. המקום היחיד שעוד שומר על תנועה כלשהיא הוא… מערכת ההפעלה של האייפון (אוי האירוניה). האינטרנט חווה (שוב) תקופה די סטטית, אבל עד מהרה החלו לצוץ כלים נוספים – CSS3 HTML5 ואחריהם גם גרסאות וספריות JavaScript מתקדמות וכלים נוספים.

כך, לאט לאט, שוב היה אפשר לבנות אנימציות, ולהפוך את האינטרנט למקום חווייתי, דינמי וכיפי, כשהכלים ליצירת אנימציות הופכים להיות נגישים ופשוטים ולא מצריכים מפתחים ייעודיים. כן, כמו שאפשר היה לעשות לפני 15 שנה עם פלאש. היסטוריה מעגלית – כבר אמרנו?

ועוד אנקדוטה לסיום, תוכנת פיגמה, הכוכב העולה, מכניסה עוד ועוד פיצ'רים שהופכים אותה דומה מאד לפלאש הישן והטוב. נחשו איזו חברה התלהבה מהפורמט שכבר תופס תאוצה ובדיוק סיימה לרכוש את פיגמה? נכון, אדובי. היסטוריה מעגלית, כבר אמרנו? זהו להיום, ובנימה אישית – אם אתם רוצים שהאתר שלכם לא סתם יישב שם, אלא יזוז, ירקוד, יקרוץ ובגדול – יאונמץ (מלשון אנימציה). אנחנו פה, עם כל הכלים הכי מעודכנים בשביל זה.

בהצלחה.








    * שדות חובה


    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.